dinsdag 20 januari 2009

Pensioenfondsen

Nederland heeft het allemaal prima geregeld op pensioengebied, zo blijkt keer op keer uit internationaal onderzoek. Als ik dat lees verbaast het me niks dat ik regelmatig mailtjes krijg van vitale pensionado’s die al enkele jaren met hun jacht ronddobberen in het Caribisch gebied en zich kennelijk zó vervelen, dat ze vragen of de Wereldomroep niet meer programma’s kan uitzenden.

Je zal ze de kost moeten geven, die vutters of vroegpensioeners die ruim voor hun zestigste met behoud van alle pecunia een tweede leven zijn begonnen, verlost van baas en bedrijf. Snorkelend, buiten de deur etend en shoppend proberen ze een deuk te slaan in de berg euro’s die elke maand hun kant op komt.

En als je daar wat van zegt barsten ze bijna van verontwaardiging. Ze hebben het zelf bij elkaar gespaard, hoor! En ze hebben er hard voor gewerkt!
Ja, ja. Vanaf je 25ste elke maand een forse premie betaald aan het pensioenfonds. Vertel mij wat. Verplicht afstorten voor je oude dag. Alleen wij, sukkels van onder de 50, wij zullen toch zeker een jaartje of 10 langer moeten doorwerken en doorbetalen, voor wij ons ooit in het Grijze Genot kunnen storten.

Ik vind het helemaal niks, dat Hollandse spaarsysteem waar iedereen zo trots op is. Zo vroeg, zo veel en zo verplicht sparen voor later. Op een leeftijd waarin je elke euro hard nodig hebt om te kitesurfen op Antarctica. En de Nederlandse horeca? Dacht je dat allemaal gratis is? Om nog maar te zwijgen over een hypotheek voor je eerste eigen huis…

Nee, de rest van Europa heeft dat veel slimmer bekeken. Niks sparen voor later. Wie dan leeft, die dan zorgt. Daar betalen mensen die nu een baan hebben gewoon voor de oudjes van nu. Via de belastingen. Want daar zij ze voor, die belastingen. En als je te weinig overhoudt ga je gewoon staken. Net zo lang tot je meer geld krijgt. Zo moeilijk is dat toch niet, economie? Ik zou het wel weten. Opmaken, dat geld. En wat er in al die pensioenfondsen zit: gewoon verdelen onder alle Nederlanders. Iedereen een paar ton en mij hoor je niet meer. Ook heel goed voor de economie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten